Związek Producentów Cukru w Polsce przedstawia poniżej swoje stanowisko w sprawie dokumentu roboczego Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych w sprawie notyfikacji na rynku cukru po wygaśnięciu systemu kwotowego w podziale na poszczególne rozdziały.
LISTA PRZEDSIĘBIORSTW
Opowiadamy się za utrzymaniem obowiązującego systemu zatwierdzonych przedsiębiorstw. System ten przyczynia się do wysokiego poziomu wiarygodności informacji zamieszczonych w bilansie Komisji Europejskiej, jak również do wiarygodności bilansu samego w sobie. System zapobiega oszustwom oraz spekulacjom. Jest on również istotny dla zachowania wizerunku przemysłu cukrowego w Europie wobec zewnętrznych partnerów handlowych. Wreszcie system ten zapewnia trwały kontakt pomiędzy organami krajowymi, a sektorem cukru i jest pomocny przy wdrażaniu na przykład dopłat do prywatnego przechowywania.
Dane przedsiębiorstwo powinno zawrzeć w swoim wniosku nazwę, adres, obszar produkcji – cukru, izoglukozy czy syropu inulinowego, a tam gdzie jest to wymagane, liczbę fabryk w danym państwie członkowskim, łącznie z adresem oraz obszarem produkcji w każdej z nich.
PRODUKCJA Artykuł P1
Dokument roboczy nie stanowi odniesienia do bilansu dostaw. Stwierdzamy, że utrzymanie bieżącego systemu dostaw (art. 22 (1), 952/2006) jest konieczne w okresie po zniesieniu systemu kwotowego. Artykuł 22(1) Rozporządzenia Komisji Europejskiej 952/2006 powinien być utrzymany w całości (niezależnie do odniesienia do inuliny).
PRODUKCJA Artykuł P2
Art. 6 (produkcja przedsiębiorstwa) musi zostać utrzymany, niezależnie od tego, czy w ustawodawstwie dotyczącym notyfikacji czy innym dokumencie. Artykuł ten jest istotny dla zapewnienia spójności powiadomień.
Punkt 1(b) powinien również nawiązywać do bieżącego art. 3(2)(g), czyli „ilości cukru, cukru inwertowanego oraz syropów wyprodukowanych w procedurze uszlachetniania czynnego”
Wyrażamy sprzeciw wobec używaniu stawki zryczałtowanej do obliczania produkcji cukru z syropów. Działanie takie zmniejszyłoby precyzyjność wprowadzanych danych, a następnie ograniczyłoby jego użyteczność dla użytkowników/podmiotów oraz decydentów. Pozwalanie państwom członkowskim na jednostronne decydowanie o tym, jak wyrazić produkcję cukru zwiększyłoby tą niepewność.
Pojęcie cukrów powstałych z ekstrakcji jest pomocne jeśli chodzi prawidłowe zobrazowanie procesu produkcji. Opowiadamy się za utrzymaniem obowiązującego systemu kalkulacji produkcji cukru z syropów, który to oferuje przetwórcom wybór formuły określającej zawartość cukru powstałego z ekstrakcji.
Art. 3(3)(a) Rozporządzenia 952/2006 powinien zostać utrzymany w następującym brzmieniu: “w przypadku syropów, które na podstawie zawartości cukru nie są uważane za produkty pośrednie, zgodnie z artykułem 3(2) Rozporządzenia Komisji wyrażone jako sacharoza nr.2135/95(1)”
Bieżąca definicja izoglukozy, którą można odnaleźć we Wspólnotowym Kodeksie Celnym oraz załączniku II, stanowiącym część II Rozporządzenia 1308/2013 powinna brzmieć następująco: „Izoglukoza oznacza produkt uzyskany z glukozy lub jej polimerów, z 10% zawartością fruktozy w suchej masie”. Argument przemawiający za zmianą definicji izoglukozy nie jest jasny. Zgłaszanie wyłącznie izoglukozy-42 nie stanowiłoby pełnego obrazu produkcji izoglukozy w UE.
ZAPASY
CENY
ZAGADNIENIA OGÓLNE
Podstawowe zasady oraz ograniczenia dotyczące prowadzenia dokumentacji i jej kontroli powinny zostać odgórnie ustalone przez Komisję i nie powinny być przekazywane podmiotowi wyznaczonemu przez państwo członkowskie.
Aby móc monitorować rynek oraz nim zarządzać m.in. wdrażać dopłaty do prywatnego przechowywania lub przeciwdziałać zakłóceniom na rynku, jak również bronić interesów unijnych w dyskusjach handlowych, Komisja Europejska będzie potrzebować zasad dotyczących prowadzenia dokumentacji i jej kontroli, tak aby mieć pełny obraz sytuacji (produkcji, zapasów, importu i eksportu).
Od przetwórców oczekuje się prowadzenia szczegółowych zapisów, koniecznych do weryfikacji przez instytucje podatkowe oraz agencje krajowe. Jesteśmy za tym, aby systemy te były wykorzystywane przez Komitet Zarządzający na tyle, na ile jest to możliwe. Jednakże zapisy, o których mowa powinny być uproszczone na tyle, aby obciążenia administracyjne były mniej odczuwalne.
Jeśli chodzi o kontrolę, wnioski o udzielenie informacji lub towarzyszącej im dokumentacji muszą dotyczyć celów kontroli, a także powinny być w stosunku do nich proporcjonalne, a w szczególności prawidłowo wykonane i dostarczone na czas, zgodnie z art. 18 Rozporządzenia 1308/201.
Fizyczne kontrole zapasów także powinny zostać zastąpione kontrolami rejestrów producenta.
METODOLOGIA – CENY
Jesteśmy przeciwko raportowaniu cen sprzedaży przez podmiot pomocniczy. Ceny powinny być raportowane wyłącznie przez producenta. Z uwagi na metody obliczania kosztów oraz logistykę itd., dodatkowe obciążenia administracyjne związane z powiadamianiami o cenach sprzedaży przez podmioty pomocnicze stanowiłyby zbyt wysoki koszt.
Związek Producentów Cukru w Polsce
Warszawa, 10 czerwca 2016 r.