Prezentacja Związku na temat diagnozy sektora cukrowniczego podczas konferencji w Sejmie

sejm

W dniu 5 maja 2016 roku Dyrektor Biura Michał Gawryszczak dokonał w Sejmie prezentacji na temat sektora cukrowniczego w Polsce podczas konferencji zorganizowanej przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Spotkanie zatytułowane było "Zrównoważona koncepcja rozwoju obszarów wiejskich. Próba rozwiązania aktualnych problemów występujących w polskim rolnictwie".

Podczas wystąpienia Dyrektor Biura wskazał propozycje konkretnych rozwiązań dla sektora:

  1. Przygotowanie narzędzi do zarządzania kryzysowego po zniesieniu systemu kwot produkcyjnych - patrząc na doświadczenia z sektora rynku mleczarskiego, należy brać pod uwagę sytuację, w której wszystko wydarzy się według czarnego scenariusza. Producenci z krajów unijnych nie grają obecnie według tych samych zasad, co niektórzy eksporterzy cukru spoza wspólnoty. Taka sytuacja będzie zapewne także po 2017 roku. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wsparcie państwowe wobec firm spoza UE będzie zaniżało ceny cukru na rynku światowym, a ceny producentów unijnych będą znacznie bardziej zależne od nich w okresie po-kwotowym. Przepisy unijne stanowią, że jeżeli ceny rynkowe spadną poniżej ceny referencyjnej dla cukru białego, przedsiębiorcy powinni mieć możliwość korzystania z prywatnego systemu przechowywania. Jednocześnie, aby utrzymać równowagę strukturalną między rynkami cukru na poziomie cenowym bliskim cenie referencyjnej, Komisja Europejska powinna mieć możliwość podjęcia decyzji o wycofaniu cukru z rynku na okres potrzebny do powrotu tego rynku do równowagi. Zapis ten nabrał szczególnego znaczenia w obliczu zbliżającej się likwidacji systemu kwotowania dla produkcji cukru. Istnieje potrzeba rozważnej konstrukcji tejże regulacji, która będzie głównym mechanizmem obronnym w razie ewentualnej sytuacji kryzysowej.
  2. Raportowanie cen po zniesieniu systemu kwotowego – proponujemy  utrzymanie jednej ceny dla cukru białego w okresie po zniesieniu kwot. Więcej danych o cenach do zebrania będzie oznaczać więcej pracy dla organów administracji krajowej. Będzie to również wymagało opracowania większej ilości definicji i procedur, co jeszcze bardziej skomplikuje pracę organów administracji państwowej. Zasadniczo, producenci cukru w UE mają swój interes w tym, żeby administratorzy zarówno w państwach członkowskich, jak  i na poziomie europejskim nie byli przeciążeni szeregiem cen. Konieczne jest, aby władze krajowe i europejskie były wolne i zdolne do podejmowania świadomych i szybkich decyzji w zakresie zarządzania na rynku i innych kwestii. Raportowanie bardzo zróżnicowanego wachlarza cen odnoszących się do cukru może wprowadzić także niepotrzebne obciążenia administracyjne dla podmiotów w sektorze cukrowniczym.
  3. Ograniczenie umów handlowych zezwalających na preferencyjny import cukru - dopóki cła importowe pozostaną na obecnym poziomie, import nie powinien stanowić poważnego zagrożenia dla rodzimego sektora, ale rosnąca liczba bezcłowych i preferencyjnych kontyngentów importowych będzie wywierać znaczącą presję na unijnych producentów cukru. Proponujemy radykalne ograniczenie zawierania umów handlowych z innymi krajami, które zezwalają na import cukru po zaniżonych lub zerowych stawkach celnych.
  4. Reformulacja - Związek jest zaniepokojony problemem otyłości i powiązanych z nią chorób. Popieramy inicjatywy dążące do rozwiązania tego problemu, które są poparte naukowo i zbieżne z opiniami EFSA[1]. Jednakże cukru nie można zawsze usunąć, jego mniejsza ilość nie zawsze oznacza mniej kalorii. Cukier to wyjątkowy składnik o wielu właściwościach: oprócz nadawania słodkiego smaku, cukier spełnia w żywności i napojach wiele dodatkowych funkcji technologicznych: odpowiada na przykład w pewnym stopniu za masę, konsystencję i odczucie w ustach wielu produktów, stanowi substrat fermentacyjny dla drożdży oraz przyczynia się do zachowania bezpieczeństwa i jakości żywności. Żaden inny pojedynczy składnik nie może zastąpić cukru w zakresie wszystkich jego funkcji w środkach spożywczych. Apelujemy, aby wszelkie zalecenia dotyczące obniżenia zawartości cukrów w produktach były oparte na warunku uzyskania znaczącego obniżenia wartości energetycznej. Zmniejszenie ilości cukrów bez znaczącego zmniejszenia wartości energetycznej nie pomoże w walce z otyłością, a tym samym z chorobami z nią związanymi.

 


[1] EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA); Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fibre.  EFSA Journal 2010; 8(3):1462[77pp.]. doi:10.2903/j.efsa.2010.1462. Dostępna online: www.efsa.europa.eu.